Hartcoherentie: zelf ervaren

Deze introductie met hartcoherentie gaat je laten zien en ervaren, met behulp van biofeedback, dat emoties effect hebben op je hartritme. Een ervaringsgerichte dag die jou als (regie)behandelaar of behandelcoördinator een nieuwe tool biedt die je meteen kunt integreren in je werk.

Na deze introductie:

  • Weet je wat hartcoherentie is
  • Ken je je eigen energie-vreters én -gevers
  • Heb je een paar simpele krachtige technieken geleerd die je kunt gebruiken tijdens het werk (én thuis)
  • Heb je gezien dat het mogelijk is om stressbestendiger te worden en dat je je veerkracht kunt trainen

Door middel van je adem kun jij jezelf reguleren, waardoor je een kalmerend en positief effect kunt hebben op anderen. Als interim gedragswetenschapper kom je vast wel eens in situaties waarin spanning wordt ervaren. Of door de nieuwe collega’s, omdat ze het spannend vinden om de verantwoordelijkheid over te dragen aan jou, of de cliënt zelf vindt het spannend dat je komt. Mogelijk vind je het zelf soms spannend om te starten in een nieuwe opdracht.

Ik leer je simpele technieken waardoor je aan het eind van deze training veerkrachtiger en stressbestendiger aan het werk kan gaan. Dit zijn vaardigheden die niet alleen nu goed van pas komen als interim professional maar waar je de rest van je (zorg)carrière en leven profijt van hebt.

Hartcoherentie

Volgens recente wetenschappelijke inzichten heeft het hart een veel grotere rol in ons totale functioneren dan ooit voor mogelijk werd gehouden. Ons hart blijkt de dirigent te zijn van allerlei processen in ons lichaam. Ons hartritme heeft bijvoorbeeld een grote invloed op de werking van ons brein en het speelt een centrale rol in stress en emoties. Het hart zet bovendien de toon in de contacten die we hebben met anderen.

Het hartritme is dus een belangrijke maat voor ons lichamelijk en geestelijk welzijn. Je kunt dat zichtbaar maken op de computer. Met eenvoudige oefeningen kun je dat zelf leren beïnvloeden.

Op de biofeedback apparatuur zie je direct hoe jouw lichaam reageert op je emoties en gedachten. Je leert te herkennen wanneer je in balans bent en wat je allemaal kunt doen om dit te optimaliseren. Als je eenmaal geleerd hebt jezelf in staat van coherentie te brengen, kun je beter een beroep doen op jouw eigen bronnen. Je kunt bijvoorbeeld helderder denken en er is bovendien een betere verbinding tussen je hersenen en het emotionele brein. Het is dan ook geen ontspanningstechniek, maar een actie-techniek. Je leert om jezelf in de “veilige modus” te brengen; de basis voor coregulatie!

Op deze dag maken we gebruik van verschillende manieren om kennis op te doen. Naast theoretische kennis, gaan we werken met biofeedback apparatuur en krijg je dus kennis over jouw eigen hartritme en ademfrequentie. Door het doen van oefeningen ervaar je dat je zelf invloed hebt op fysieke reacties van je lichaam.

Dagdeel 1

  • Theorie over stress, het autonome zenuwstelsel en de rol van het hart
  • Hart-brein communicatie
  • Uitleg Hartcoherentie en Hartritmevariabiliteit
  • Ademhalingsoefeningen en andere coherentie-technieken
  • Bepalen van ieders individuele basis coherentie
  • Oefenen met Biofeedback, ‘zelf ervaren’

Dagdeel 2

  • Theorie over emoties, het emotionele landschap.
  • De veilige modus en onveilige modus
  • ‘Doen’ en ‘Zijn’ en de zelfhantering van de zorgprofessional
  • Reflectie op ieders eigen emotionele landschap
  • Oefenen met Biofeedback ‘zelf ervaren’

Annemiek Grijpma

Annemiek Grijpma heeft orthopedagogiek gestudeerd en is gz-psycholoog. Ze heeft achttien jaar bij een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking gewerkt, vooral voor de doelgroep mensen met EVMB, tot aan de start van haar eigen praktijk Canzo. Ze is nog steeds actief in de zorg voor mensen met een verstandelijk beperking, maar nu als consulent bij het CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise) en als Hartcoherentie trainer geeft ze veel trainingen aan teams die hun stressbestendigheid en veerkracht willen vergroten.

Annemiek is auteur van het boek ‘Maak veiligheid voelbaar’. In dit boek laat Annemiek zien hoe jij met de Polyvagaaltheorie van Stephen Porges contact kan maken met de cliënt, waarin jullie je allebei veilig kunnen voelen.

Voor wie

Professionals die op interimbasis direct in de zorg werken. Dus niet voor beleidsmedewerkers, inkopers en adviseurs. Wel voor bijvoorbeeld gedragswetenschappers, verpleegkundigen en teamleiders.

Accreditatie

Helaas (nog) geen accreditatie.

Datum & Locatie

Woensdag 25 september 2024 van 9.30-16.30 uur.

Deze eendaagse training vindt plaats op een locatie in Driebergen, in het midden van het land.

Kosten

€ 225,- inclusief lunch, koffie/ thee / water én het boek ‘Maak veiligheid voelbaar’.

Vervolg

Deze introductie staat op zichzelf, maar kan ook het begin zijn van een complete training. Dus als je nog meer de diepte in wil gaan, dan kunnen we een vervolg plannen van 2 online klassikale momenten van 2 uur. 2x Online op: 16 oktober en 6 november van 9.00-11.00 uur.

Heb je interesse om de training in company te organiseren? Neem dan contact op met Pim Braat op pim@burobeter.nl of 06 48077316 voor een voorstel op maat.

“In deze tijd van hectiek merk ik dat ik de oefening en mijn ademhaling nog veel meer gebruik. Bewuster dus en terug naar mijn basis. Ik ben er superblij mee!”

S.

.

“Het heeft me situaties leren herkennen waarin ik mezelf aan het opjutten was, en situaties waarin ik rust zou kunnen pakken door middel van een snelle ademhalingsoefening”

A.